Avbryt

Öppettider Vi svarar på e-post
A-Lag Herrar

Om Floda BoIF

Floda Boll- och Idrottsförening är en fotbollsförening som bedriver en bred ungdomsverksamhet. Här utbildas spelare och ledare, som kan bära föreningens herr- och damverksamhet för seniorer.

Kolla in den här historiken om Floda BoIF!

Det var den 11 februari 1935 som föreningen startade sin verksamhet. Utöver fotboll har tidigare ett flertal idrottsgrenar stått på programmet, bl.a. friidrott, ishockey, gymnastik, skidor, bandy, bordtennis och handboll.

Men egentligen började det med bandy. Några Flodabor startade Den 3 januari 1934 Floda BK, och denna förening ombildades den 11 februari 1935 till Floda BoIF. Den första protokollförda matchen var i bandy och spelades den 20 januari 1935 mot Kolltorps B-lag med resultatet 2-2. Bandyn var en del av Floda BoIF:s verksamhet ända fram till 1976 då den upphörde.

Fotbollen hade från början vissa svårigheter att bedriva sin verksamhet, men efterhand har denna grens styrka alltmer ökat i klubben. Den första seriematchen spelades den 4 augusti 1935 mot Sörhaga IKs B-lag från Alingsås med resultatet 4-2 till Floda. Den första uppgiften som Floda BoIFs fotbollssektion fick i uppdrag, var att ordna en plan att spela på. Föreningens förtroendemän uppvaktade dåvarande ägaren till Floda säteri och fick löfte om att vid Skallsjö kyrkoruin disponera en bit mark som kom att kallas Prästens äng. 1948 togs planen Prästens äng ifrån föreningen och fotbollslaget fick istället spela sina hemmamatcher i Tollered.

Den 1 augusti 1948 invigdes Tullängen med en match mot Örgrytes slocknade stjärnor som vann med 5-3. Alingsåsserien blev Flodas första hemvist. 1941 vann man denna serie och tog klivet upp i Norra Älvsborgsserien. 1948 föll man tillbaka till Alingsåsserien, som man dock vann direkt. Floda vann och åkte ur i princip varje år t.o.m. 1954.
Tongivande spelare under den här tiden var bl a Erik och Åke Olausson samt Rune Alfredsson.

Under början av 60-talet gick klubben över och spelade i Göteborgsserien, under 1962 i div 8. Under början av 1970-talet höll klubben till i div 6. 1970-talet kom annars att bli ett framgångsrikt decennium. Vi vann division 6 och 5 och 1974 debuterade vi i division 4. Både 1974 och 1975 var klubben mycket nära att avancera till division 3.

Damfotbollen drog igång 1969-70 och till en början höll man jämna steg med Stenkullen. 1972 upphörde dock Flodas damlag, för att dra igång igen 1977. 1983 vann vi division 6. Under 80-talet avancerade vi till division 4 som vi spelade i till -99. Det året vann vi den serien och tog klivet upp i trean. En tongivande spelare som klubben fostrat är Cilla Palm som senare spelade i Allsvenskan med Stenkullen.

60-talet innebar ett ökat invånarantal i samhället, vilket gjorde att fotbollen drog till sig många fler spelare. 1974 hade klubben ett A- och ett B-pojklag samt ett knattelag. 1977 startade det första flicklaget (födda -64). Då hade också antalet lag ökats till 7, yngsta laget var pojkar 8 år. Under större delen av 70-talet bestod varje åldersgrupp av ca 20 stycken spelare. År 1979 bröts den trenden då inte mindre än 50 killar deltog i det nystartade laget med pojkar 8 år.

Under hela 80- och 90-talen höll klubben till i division 4 med några få undantag då vi också spelade i division 5. Satsningen mot division 2 skedde i slutet på -90 talet med en satsning på våra egna unga spelare och på ett större engagemang, samt betydligt ökad träningsdos. Dessutom lyckades vi med få men bra värvningar till 1999, etablera oss bättre i div 4. 2000 kom så seriesegern i division 4A. Med en segerrad på 22 matcher 17 segrar 3 oavgjorda och 2 förluster, målskillnaden 59-21 och 54 inspelade poäng.
2001 under första året i trean, kom Floda BoIF fyra, efter att under ett tag lett serien men avslutat svagt. 2002 tog vi dock vara på möjligheten och efter att ha lett serien från sommaruppehållet höll vi hela vägen ut till följande resultat, 22 matcher, 15 vinster, 4 oavgjorda och 3 förluster, 64-20 i målskillnad och 49 inspelade poäng.

Allsvenska spelare som klubben fostrat genom tiderna har bl.a. varit Anders Ivarsson (ÖIS), Jonny Murray (AIK), Tomas Hallberg (GAIS) och Martin Karlsson (Häcken).

Floda BoIF:s viktigaste intäkt fram till 90-talet har varit bingo. Först spelades det i Floda lada, och senare på Nääs i form av bilbingo. 1993 fick vi inte vara kvar på Nääs och ett par försök gjordes på Flodala, men med betydligt sämre resultat och snart lades bilbingon ned. Intäkterna kommer idag till stor del från medlemsavgifter, sponsring och aktiviteter bland föreningens medlemmar.

Följ och stötta Floda BoIF mot nya framgångar!